LEKTORÁLÁS – RECENZIÓK

P. Miklós Tamás

LEKTORÁLÁS
  • A magyar ifjúság történetének kronológiája (1914-1991). (Összeál. Gergely Ferenc, Ólmosi Zoltán. Bp. Holnap kiadó, 2014. 397 p.
  • Tölgyesi József: Fonay Tibor pedagógiai és közéleti munkássága. (lektorálta P. Miklós Tamás) Veszprém : Veszprém megyei Neveléstörténeti Társaság, 2011. 107 p.
  • Tölgyesi József: Tatai Zoltán. (lektorálta P. Miklós Tamás) Veszprém : Veszprém megyei Neveléstörténeti Társaság, 2004. 76 p.
  • Tölgyesi József: Nádházi Lajos. (lektorálta P. Miklós Tamás) Veszprém : Veszprém megyei Neveléstörténeti Társaság, 2004. 54 p.
KÖNYVISMERTETÉSEK, RECENZIÓK
  • Gyógyító hangok: Dr. Vértes László orvos zene- és orvostörténeti írásai. = Révfülöpi Képek, 2000. 1-2. sz. p. 4.
  • Egry-képek a magyar költészetben. = Révfülöpi Képek, 1999. 6. sz. p. 3.
  • Németh László balatoni emlékezete. = Révfülöpi Képek, 1999. 6. sz. p. 3.
  • A tanító vallomásai. = Révfülöpi Képek, 1998. 4-5. sz. p. 5.
  • Újabb két könyv – és egy szerző. = Révfülöpi Képek, 1997. 1. sz. p. 2.  U. a. – In.: Fonay Tibor: Életem II. – Veszprém, 1997. – pp. 40-41.
  • Két könyv – egy szerző. = Révfülöpi Képek, 1996. 5. sz. p. 3. (Fonay Tibor: Pedagógiai ellenponttan I-II. c. köteteinek ismertetése. U. a. – In.: Fonay Tibor: Életem II. – Veszprém, 1997. – p. 37.
  • Veszprém vármegye alsó fokú oktatása 1945-1948 között./ Tölgyesi József. – Veszprém, 1991. – 354 p. – In.: Megyei Pedagógiai Körkép, 1992. 1. sz. pp. 58-61.
  • A magyar cserkészet története. 1910-1948./ Gergely Ferenc. – Bp., 1989. – 396 p. – In.: Hadtörténelmi Közlemények, 1989. 4. sz. pp. 598-601.
  • Gyermekmozgalmak gyermekszervezetek. / Horváth Lajos, Bartosné Márfai Anna, Molnári Sándor. – Bp. 1995. – In.: Úttörővezető, 1986. 6. sz. p. 55.

4 hozzászólás

  1. Tisztelt (P.)Miklós Tamás!
    Olvastam a cikkét, az 1871-ben Balatonfüreden felavazott „Gizella” csavargőzöszről. Nagyszerű ahogyan a hajó történetét felolvasta, de nem írt a hajó későbbi sorsáról. Én találtam egy fotót róla, amelynek magyarázatában ez állt: »Gizella gőzhajó kikötve.« Leltári jelzet: 29881
    A FEVÉTEL ÉVE:
    1911
    FÉNYKÉPES IGAZOLVÁNY
    132982
    DONOR
    Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Archívum / Negatívtár / Pölös István gyűjteménye
    FOTÓS
    Czakó Ferenc, Weblapcím:
    https://fortepan.hu/en/photos/?id=132982
    Ezen a képen azért egy termetesebb hajónak tűnik, mint a CIKKÉBEN a kis csavargőzösről írt, de lehetséges talán kettő „Gizella”? Mert Budapesten a két part között közlekedtek kisebb csavargőzösök. Kérdésem a következő a nagyapám 1914-ben a budapesti hajógyárban járva, leírja, hogyan látta a „Gisella” személyszállító hajót, de erről viszont nem készített fotó felvételt. Idézem a naplójának a részletét:
    39.o. „1914. márc. 12. Csütörtök. Hűvös borult, szeles idő. A Duna kint csapkod az alsó rakparton. Délután meglátogattam az öreget a hajógyárban. Megnézegettem a gyár helyiségeit is, többek között, a (1913)decemberben elsüllyedt Gisella személyszállító hajót. Teljesen tönkrement, aligha lesz hajó belőle többé. Csupa iszap, piszok, rozsda.”
    Válaszát kíváncsian várom.
    A legjobb üdvözlettel: Kállay György

    1. Tisztelt Kállay György!
      Köszönöm a Gizella gőzös történetéről írt cikkem visszajelzését.
      A balatoni hajózás történetével foglalkozom, az egyes hajók története csak addig érdekel, amig a Balatonon működtek. Ezért nem követtem a Gizella további sorsát… (Igaz, hogy éppen kiadás elött áll a Balaton Gőzhajózási Társaság és a Kisfaludy gőzhajó története c. kismonográfiám amely a hajó történetét végig követi, igaz ez a történet is a Balatonon „játszódik”.)
      A küldött fotó szerintem nem az a Gizella, amely a Balatonra épült. Ahogy Ön is írja, robosztusabb hajó, kinézetre nem egy max. 25-40 fő szállítására alkalmas hajó.
      Nagyapja visszaemlékezésével kapcsolatban: 1914. február 25.: „Elsülyedt a „Gizella” gőzös. Az óbudai téli kikötőben 25-én délután elsülyedt a Dunagőzhajózási Társaság egyik legrégibb s eddig Mohács és Budapest között közlekedő „Gizella” nevű gőzöse. Az erős jégzajlás következtében léket kapott s ez okozta az elsülyedést. Emberéletben nem esett kár.” (Mohácsi Hirlap, 1914 március 1.)
      A hajót kiemelték és rövidesen forgalomba állították. 1914. október 1-i híradás: „…Reggel hat órakor meg is jött az Esztergom és Budapest között közlekedő Gizella gőzös, amely kötelekkel visszahúzta a Budapestet a Duna medrébe. Ez a munka is teljes órát vett igénybe és a Budapest csak reggel fél nyolc órakor ért Esztergomba, ahonnan azután rendben folytatta útját Bécs felé…” (Budapesti Hírlap, 1914. október 1.) Vagyis ekkor már ő segített más hajón.
      Lehet, hogy a DGT „egyik legrégebb” hajójának adatai szerepelnek Gonda Béla könyvében. Részletek: „«Gisella» Méretei: hosszúság: 61,19 m., szélesség: 6,55 m., magasság : 2,79 m., legnagyobb szélesség 13,03 m. Mélyjáratuk 34 tonna szénnel 1,26 m. 680 utas befogadására van berendezve. Gépei : «Gisella»: Teljesítő képesség 525,6 IHP. Lapátok száma 11 drb. A két henger alakú csöves kazán tűz felülete 194 m2.” (Gonda Béla: Magyar hajózás. Bp. 1899.)
      Jelenleg több információm csak arról van, hogy Gizella nevű hajók már az 1850-es évektől hasították a hullámokat. Csatolók néhány híradás részletet:

      1860. április 8-i híradás: „A belga trónörökös, a brabanti herczeg, e hó elsején városunkon keresztülutazott. A budai várpalotában volt szállva. Megtekintő a helyi nevezetességeket, s éjjel a rendelkezésére bocsátott pompás Gizella-gőzösre szállva, másnap kora hajnalban Galacz felé indult, hol a szultán hajója s küldöttei várják… (Nővilág, 1860. április 8.)

      1868. június 18.: „Napóleon herceg, mióta hazánkba jött, a magyar vendégszeretet szívélyességeivel találkozik mindenfelé. Már dunai útjában is, a parton fekvő nagyobb városok mindenütt élénk zajjal üdvözlék a „Gizella” gőzös érkeztét. Az éljenek közt, melyekkel fővárosunk fogadó, kiválik a Jókai Móré, ki tegnap a „Honban” meleg szavakkal fogadta… (Fővárosi Lapok, 1868. június 18.)

      1871. augusztus 27-i híradás: „Ő Felsége Mária Henriette, a belgák KIRÁLYNÉJA pénteken reggel Alcsuthról Budára érkezett. A királyné ez nap a fővárosban mulatott. Délelőtt József főherczeg Ő Fensége kíséretében a Margit-szigetre rándult, s délutáni 3 óráig ott maradt. Oda és vissza a „Gizella“ gőzösön ment és kiléptekor a hajóslegényeket megjutalmazta…” (Budapesti Közlöny, 1871. augusztus 27.)

      1872. május 25-i híradás: „A holleini szül. Aschauer Károly, a „Gizella” gőzösfűtője tegnap este Nagy-Maros és Szobb között a hajóczölöpről saját vigyázatlansága folytán a Dunába esett és a hullámok között nyomtalanul eltűnt.” (Pesti Napló, 1872. május 25.)

      1872 július végén: „…Egy újabban megjelent karcsú test, mely a Traun hullámait szeldeli — Gizelláé; azaz az uj Gizella gőzösé, mely a napokban ő felségét az ausztriai császárt vitte Ebenseebe, honnan Ischlbe ment a császárnét és a porosz koronaherczeget látogatni…” (Nefelejts, 1872. augusztus 4.)
      Ha többet tud meg az egykori „balatoni” Gizella gözhajó történetéről, kérem jelezze.
      További sikeres kutatást kívánva tisztelettel üdvözli:
      P. Miklós Tamás

  2. Tisztelt (P.) Miklós Tamás Úr!

    A Pupos családról gyűjtök információkat, lévén, hogy a felmenőim között tisztelhetem őket. A tegnapi napon, találtam egy 1460. évi Mátyás király által kiadott oklevél másolatát az MTA kézirattárában, melyben az ecséri birtokokat adományozza és amelyben megemlíti a Felsőecséri templomot. Ez az oklevél valamikor a Pupos család tulajdonában volt, majd a Veszprém Megyei Levéltárba került ahonnan szintén eltünt. Amennyiben érdekelné az oklevél, kérem küldjön nekem egy email címet és oda átküldöm a masolatot.

    1. Kedves B. Gergely!
      Örömmel olvastam sorait a Pupos család történetére vonatkozó oklevélről.
      E-mail címem: pmiklostamas@gmail.com
      Köszönettel várom a másolatot. Üdvözlettel:
      P. Miklós Tamás

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük